Shenzhen stało się jednym z wiodących miast na świecie, gdzie autonomiczne taksówki – pojazdy bez kierowcy przewożące pasażerów – przeszły od fazy testów do komercyjnej eksploatacji. Proces zamawiania przejazdów jest zdigitalizowany, dość łatwy, dostępny 24 godziny na dobę, a koszt transportu niższy niż „normalną” taksówką.
Dzięki swojemu statusowi centrum technologicznego i innowacyjnego w Chińskiej Republice Ludowej (czasem nazywanemu „chińską Doliną Krzemową”), Shenzhen sprzyja implementacji nowoczesnych rozwiązań mobilnościowych. Już w lipcu 2021 roku rozpoczęto pilotażowe usługi bezkierowczych (bez kierowcy w samochodzie) taksówek – firma DeepRoute.ai udostępniła 20 pojazdów bezpłatnie, na obszarze ponad 200 km dróg publicznych, w okolicach dzielnicy Futian.
W sierpniu 2019 roku w Shenzhen wprowadzono regulację dotyczącą pojazdów inteligentnie połączonych („intelligent connected vehicles”), co uczyniło miasto jednym z pierwszych w Chinach dopuszczających autonomiczne pojazdy do ruchu. Te dość wczesne kroki, jeśli pod uwagę weźmie się stopień zaawansowania wdrażania rozwiązań autonomicznego transportu miejskiego w innych państwach, pomogły przygotować grunt pod skalowanie usług w kolejnych latach.

Nowatorska usługa jest w Shenzhen powszechna, a autonomiczne taksówki Pony.ai (lexusy RX450h) „krążą” przez 24 godziny na dobę po mieście. W marcu 2025 roku firma ta otrzymała licencję na świadczenie w pełni usługi „robotaxi” w dzielnicy Nanshan. Wcześniej taksówki bez kierowcy operowały w dzielnicy Bao’an, gdzie mieści się międzynarodowe lotnisko (możliwe są już przejazdy między dzielnicami, jak i Qianhai. W czerwcu 2025 Pony.ai zawarła strategiczne partnerstwo z lokalnym operatorem taksówek Xihu Group, z planem wdrożenia ponad tysiąca w następnych latach.

Będąc w chińskim mieście- hubie IT i innowacyjnych technologii high-tech, nie sposób nie skorzystać z transportu taksówką „bez kierowcy”. Usługę oferują dwie firmy: Pony.ai i Baidu. Proces zamawiania innowacyjnych przejazdów nie jest skomplikowany, a w zasadzie: banalnie prosty. Wystarczy pobrać aplikację na smartfona, założyć konto i połączyć konto w AliPay (aplikacja w Państwie Środka, która umożliwia dokonywanie wszelakich płatności; chińskie społeczeństwo jest praktycznie bezgotówkowe), aby po zakończonym przejeździe dokonać mobilnej płatności. Usługa „robotaxi” jest o połowę tańsza od tradycyjnego odpowiednika. Przejazdy nie kosztują więcej niż 15 złotych.

Co prawda, usługi są jeszcze ograniczone geograficznie, autonomiczne samochody (w tym taksówki) wymagają dużych nakładów na badania i rozwój, serwis i infrastrukturę, a pasażerowie mogą mieć obawy co do bezpieczeństwa i niezawodności maszyn, to Shenzhen jest przykładem miasta, gdzie implementacja innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu publicznego stała się akceptowalną rzeczywistością. Choć wciąż istnieją ograniczenia i wyzwania – technologiczne, regulacyjne i społeczne – to postępy wdrożeniowe są szybkie i znaczące, a chińskie miasto-światowy lider w komercjalizacji autonomicznych taksówek jest dobrym przykładem.