Partnerzy serwisu:
Mobilność

Autonomiczne taxi w Shenzhen

Dalej Wstecz
Data publikacji:
25-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
21-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Autonomiczne taxi w Shenzhen
fot. Mateusz Kieruzal
Shenzhen stało się jednym z wiodących miast na świecie, gdzie autonomiczne taksówki – pojazdy bez kierowcy przewożące pasażerów – przeszły od fazy testów do komercyjnej eksploatacji. Proces zamawiania przejazdów jest zdigitalizowany, dość łatwy, dostępny 24 godziny na dobę, a koszt transportu niższy niż „normalną” taksówką.

Dzięki swojemu statusowi centrum technologicznego i innowacyjnego w Chińskiej Republice Ludowej (czasem nazywanemu „chińską Doliną Krzemową”), Shenzhen sprzyja implementacji nowoczesnych rozwiązań mobilnościowych. Już w lipcu 2021 roku rozpoczęto pilotażowe usługi bezkierowczych (bez kierowcy w samochodzie) taksówek – firma DeepRoute.ai udostępniła 20 pojazdów bezpłatnie, na obszarze ponad 200 km dróg publicznych, w okolicach dzielnicy Futian.

W sierpniu 2019 roku w Shenzhen wprowadzono regulację dotyczącą pojazdów inteligentnie połączonych („intelligent connected vehicles”), co uczyniło miasto jednym z pierwszych w Chinach dopuszczających autonomiczne pojazdy do ruchu. Te dość wczesne kroki, jeśli pod uwagę weźmie się stopień zaawansowania wdrażania rozwiązań autonomicznego transportu miejskiego w innych państwach, pomogły przygotować grunt pod skalowanie usług w kolejnych latach.


Nowatorska usługa jest w Shenzhen powszechna, a autonomiczne taksówki Pony.ai (lexusy RX450h) „krążą” przez 24 godziny na dobę po mieście. W marcu 2025 roku firma ta otrzymała licencję na świadczenie w pełni usługi „robotaxi” w dzielnicy Nanshan. Wcześniej taksówki bez kierowcy operowały w dzielnicy Bao’an, gdzie mieści się międzynarodowe lotnisko (możliwe są już przejazdy między dzielnicami, jak i Qianhai. W czerwcu 2025 Pony.ai zawarła strategiczne partnerstwo z lokalnym operatorem taksówek Xihu Group, z planem wdrożenia ponad tysiąca w następnych latach.


Będąc w chińskim mieście- hubie IT i innowacyjnych technologii high-tech, nie sposób nie skorzystać z transportu taksówką „bez kierowcy”. Usługę oferują dwie firmy: Pony.ai i Baidu. Proces zamawiania innowacyjnych przejazdów nie jest skomplikowany, a w zasadzie: banalnie prosty. Wystarczy pobrać aplikację na smartfona, założyć konto i połączyć konto w AliPay (aplikacja w Państwie Środka, która umożliwia dokonywanie wszelakich płatności; chińskie społeczeństwo jest praktycznie bezgotówkowe), aby po zakończonym przejeździe dokonać mobilnej płatności. Usługa „robotaxi” jest o połowę tańsza od tradycyjnego odpowiednika. Przejazdy nie kosztują więcej niż 15 złotych.


Co prawda, usługi są jeszcze ograniczone geograficznie, autonomiczne samochody (w tym taksówki) wymagają dużych nakładów na badania i rozwój, serwis i infrastrukturę, a pasażerowie mogą mieć obawy co do bezpieczeństwa i niezawodności maszyn, to Shenzhen jest przykładem miasta, gdzie implementacja innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu publicznego stała się akceptowalną rzeczywistością. Choć wciąż istnieją ograniczenia i wyzwania – technologiczne, regulacyjne i społeczne – to postępy wdrożeniowe są szybkie i znaczące, a chińskie miasto-światowy lider w komercjalizacji autonomicznych taksówek jest dobrym przykładem.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Autonomiczny minibus na wrocławskim cmentarzu

Komunikacja

Autonomiczny minibus na wrocławskim cmentarzu

UM Wrocław 23 października 2025

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Paulina Piziorska 13 stycznia 2025

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Zobacz również:

Autonomiczny minibus na wrocławskim cmentarzu

Komunikacja

Autonomiczny minibus na wrocławskim cmentarzu

UM Wrocław 23 października 2025

European Mobility Week — Smartbus: autonomia zaczyna się w zajezdni

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Komunikacja

Pojazdy autonomiczne wyjadą na szwajcarskie ulice

Paulina Piziorska 13 stycznia 2025

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

Mobilność

O autonomicznych pojazdach w samorządach - bezpłatny webinar

informacja prasowa Trapeze Poland 17 grudnia 2021

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Mobilność

Francja. W Indre testują autonomiczne minibusy

Magdalena Romanowska 26 października 2020

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij